We halen onze gegevens op

BLOG

Hypnotherapeut EN kindercoach?
Er is mij wel eens gevraagd of dat nu geen rare combinatie is: hypnotherapeut en kindercoach. Nou nee, eigenlijk niet, is dan steevast mijn antwoord. Tijdens mijn opleiding tot hypnotherapeut is alleen gewerkt met volwassenen en volwassen problematiek. Maar de maatschappij bestaat niet alleen uit volwassenen. Precies, ik miste de kinderen! Toen ik op zoek ging naar een opleiding hypnotherapie voor kinderen kwam ik terecht bij deze opleiding kindercoaching, waarbij hypnotherapie een onderdeel vormde. Een prima combinatie! Hierdoor kan ik op verschillende manieren de kinderproblematiek benaderen, afhankelijk van het kind. Zo maak ik niet alleen gebruik van hypnotherapie maar ook van energiewerk, dat bij volwassenen trouwens ook heel goed werkt, tekenen, de matrix methode, brain gym, mindfulKids, Rots en Watertechnieken, meditaties, heldenverhalen, etc. Juist doordat elk kind, elke volwassene uniek is, wordt er een beroep gedaan op mijn creativiteit als therapeut om daar op de juiste manier op aan te sluiten. Dat maakt mijn beroep nou zo leuk!

Hypnotherapie bij kinderen
Kinderen ontwikkelen zich niet alleen lichamelijk maar ook op emotioneel gebied. Al jong komen ze in aanraking met emoties als blijdschap, verdriet, boosheid, teleurstelling, angst. Maar in hoeverre mogen die emoties er zijn? Hoe leren wij onze kinderen hiermee om te gaan? Helaas vinden wij, volwassenen, vaak dat emoties eng zijn, of lastig en ze moeten vooral zo snel mogelijk weg zijn. Maar emoties hebben een belangrijke boodschap voor ons. Ze geven namelijk aan dat er wat aan de hand is en dat er iets moet gebeuren om deze situatie te "overleven". Vegen we emoties onder het tapijt, dan gaan ze "ondergronds" en komen ze op een ander moment en op een andere manier weer naar boven. Zo kunnen onverwerkte emoties zich ook vastzetten in ons lichaam. Denk aan uitspraken als "iets op je lever hebben" en dan gaat het vaak over boosheid. En zo staan nieren en longen bekend om niet erkende angst en allergieën en eczeem om ingehouden irritatie en boosheid. Bij kinderen kunnen onverwerkte emoties zich uiten in bijvoorbeeld slecht slapen, nagelbijten, buik- of hoofdpijn, eczeem of hyperventilatieklachten.
Het mooie van ons lichaam en geestsysteem is, dat het niet alleen de informatie omtrent de probleemstelling opslaat maar ook de oplossing ervoor kan aangeven. Daarmee betreden we het terrein van het zelfhelend vermogen en de kracht van gedachtekracht / verbeeldingskracht. En daar kunnen we gebruik van maken door middel van hypnose. Kinderen laten zich niet belemmeren door oordelen, verwachtingen en overtuigingen waar wij als volwassenen vaak last van hebben. En kinderen zijn meesters in fantaseren en visualiseren. Ze kunnen hun kinderlijke wensdromen in hun geest tot werkelijkheid laten komen. Kijk maar eens hoe kinderen helemaal op kunnen gaan in hun spel. Dit is eigenlijk ook een vorm van hypnose.
Zo kan je kinderen met buikklachten hun darmen laten visualiseren en hun pijn. Hoe zien je darmen er uit, waar zit je pijn, hoe ziet die pijn er uit, welke kleur heeft die, welke vorm? Ieder kind ervaart dat anders. Daarna gaan we ermee spelen want kleuren kunnen veranderen in toverkleuren! En wat gebeurt er dan? Op deze manier leert het kind om zijn pijn naar de achtergrond te verschuiven zodat die niet meer allesoverheersend is, of misschien zelfs wel weggaat. Ik ga er hierbij wel vanuit, dat het kind gezien is door een reguliere arts en dat er geen afwijkingen zijn aangetoond.
Op deze manier kunnen we bijvoorbeeld ook met faalangst of een negatief zelfbeeld werken. In hypnose kan een "innerlijk hulpje" gevraagd worden om te komen helpen. Denk hierbij eens aan fabels waarin dieren menselijke eigenschappen hebben; een wijze uil kan het kind helpen dat een toets moet maken of een speelse dolfijn het verlegen kind. Maar ook een held, engel of overleden opa kan deze functie vervullen. Het hulpje is zonder meer representatief voor wijsheid, steun, liefde en veiligheid en geeft het kind precies dat wat het nodig heeft op het juiste moment.
In een geleide fantasie of visualisatie worden diepere innerlijke processen aangesproken die in een ieder van ons aanwezig zijn. Het kind kan zich hierin identificeren met de hoofdrolspeler, diens problematiek en hoe of die dat oplost. Dit kan het kind op ideeën brengen en vormt een mooie inleiding voor verdere sessies. Ook kan door vraagstelling en terugkoppeling van het kind dieper ingegaan worden op specifieke ervaringen en achtergronden ervan.
Voor sommige kinderen, die om wat voor reden dan ook graag even de kat uit de boom willen kijken, is het fijn om de sessie te beginnen met het in gedachten opzoeken van een veilige of prettige plek. Dit kan een bestaande plek zijn maar ook een fantasieplek, waar het kind alleen kan zijn, zich veilig voelt en gewoon mag zijn zoals het is. Deze plek vormt het startpunt voor verdere reizen of verhalen. Het kind kan zich elk moment even terugtrekken op deze fijne plek als het daar behoefte aan heeft.
Tot slot is het heel fijn voor kinderen om te tekenen wat ze gezien of meegemaakt hebben tijdens de sessie. Dit maakt het nog duidelijker voor ze waardoor er een verdieping ontstaat. En deze tekening kan ook weer een ingang vormen voor een volgende sessie.
Anita Koese
In Balans
Hypnotherapie, kindercoaching, mindfulKids, Rots en Water
Inbalans

De zin en onzin van een glutenvrij dieet

Tegenwoordig vliegen de glutenvrije recepten en voedingsmiddelen je om de oren. Hoe zit dat nu met die gluten? Zijn het echt boosdoeners? Moeten we met zijn allen glutenvrij? In deze blog geef ik graag mijn visie op buikpijnklachten (bij kinderen) en gluten weer.
Maar liefst 1-2 % van de mensen in Nederland heeft coeliakie, ook wel glutenintolerantie genoemd. Bij coeliakie is sprake van een auto-immuunziekte, waarbij het immuunsysteem antistoffen tegen het darmslijmvlies aanmaakt (onder invloed van gliadine, een onderdeel van gluten). Naast coeliakie komt ook tarwe-allergie voor. Vermijd je dan niet alles waar tarwe in zit, dan kun je klachten krijgen van jeuk, een verstopte neus of buikklachten. Spelt geeft dan vaak ook klachten, aangezien het een oervorm van tarwe betreft.

Waarin vind je gluten?
Gluten is het eiwit van verschillende soorten granen: tarwe, spelt, rogge en gerst. Je vindt gluten dus in voor de hand liggende voedingsmiddelen als beschuit, brood, crackers, koek, liga’s, paneermeel en pasta. Maar gluten worden ook gebruikt als bindmiddel in soepen, sauzen, snoep en ijs.

Gluten-intolerantie versus glutensensitiviteit
Maar wat als er geen coeliakie of tarwe-allergie is vastgesteld? Dan kan het glutensensitiviteit zijn, ook wel Non Celiac Gluten Sensitivity (NCGS). Er is nog weinig over bekend. Er worden dan geen antistoffen in het bloed gevonden, maar toch voelen mensen zich beter bij een glutenvrij dieet. Zij hebben dezelfde verschijnselen als mensen met coeliakie en het prikkelbare darm syndroom, zoals: buikpijn, een opgeblazen gevoel, diarree of constipatie. Daarnaast gaan klachten vaak gepaard met hoofdpijn, migraine, “mist in het hoofd”, vermoeidheid, gewrichts- en spierpijn, een doof of tintelend gevoel in de armen/handen/voeten. De enige manier om erachter te komen of je kind glutensensitief is, is aan de hand van een eliminatiedieet, onder begeleiding van een diëtist. Hierbij worden gluten voor 6 weken uit het dieet vermeden en daarna weer geïntroduceerd en worden klachten vergeleken.
Laat echter altijd eerst uitsluiten of je kind geen coeliakie of tarwe-allergie heeft, want in het geval van coeliakie kan dit alleen aangetoond worden door middel van een darmbiopt. Wanneer je je kind al glutenvrij laat leven, kan niet meer via een darmbiopt worden aangetoond dat je kind coeliakie heeft, want glutenvrij leven herstelt het darmslijmvlies. Wil je dus een officiële diagnose? Dan moet je kind de afgelopen periode gluten hebben gegeten. Waarom zou je een officiële diagnose willen? Bij coeliakie moeten gluten 100% vermeden worden, ieder spoortje, omdat het het darmslijmvlies daadwerkelijk aantast. En dat gaat verder dan glutenvrije broodjes eten.

Zijn gluten altijd de boosdoeners bij buikklachten en het prikkelbare darm syndroom?
Dit wil niet zeggen dat bij buikklachten het altijd de gluten zijn die de boosdoeners zijn. Afhankelijk van de klachten, kunnen gluten verlichting geven en ondersteunend werken om het slijmvlies weer te herstellen. Feit blijft dat wij in Nederland een glutenland zijn: van een ontbijtje met brinta, een lunch van boterhammen, een avondmaaltijd met pasta en nog een koekje tussendoor…. Allemaal gluten. Ik ben van mening dat het daarom verlichting kan geven wanneer je de gluten vermijdt, maar dat het soms ook al voldoende is wanneer je de inname van gluten drastisch vermindert.
Daarnaast kunnen buikpijnklachten ook veroorzaakt of verergert worden door diverse typen koolhydraten (FODMAP’s). Hierbij kun je denken aan melksuiker (lactose) en fruitsuiker (fructose), zoals in appels/appelsap. Maar ook koemelk kan een trigger zijn. Ieder kind is anders en verdient dan ook een advies op maat. In mijn werk als natuurdiëtist en orthomoleculair kindereetcoach begeleid ik veel mensen met darmklachten, zowel jong als oud. De ervaring leert dat er geen globaal advies is en dat klachten niet alleen voeding gerelateerd hoeven zijn. Steeds meer wordt bekend over de link tussen darmen en hersenen, oftewel: tussen hoe je je voelt en hoe je buik reageert, maar ook andersom. Naast eliminatie-diëten, zoals FODMAP of andere eliminaties (gluten, koemelk etc), werk ik met laboratoriumonderzoek, waarbij ontlasting wordt opgestuurd naar het lab om meer duidelijkheid te verkrijgen over eventuele aanwezigheid van parasieten, bacteriële overgroei etc. Op deze manier kun je echt gericht de oorzaak van klachten aanpakken. Wel is het hierbij belangrijk om eerst uit te sluiten - onder begeleiding van een erkend medisch specialist - of je kind geen coeliakie of tarwe-allergie (of andere allergieën) heeft. Ga niet zelf dokteren en gluten vermijden, maar doe dit altijd onder begeleiding van een diëtist om een volwaardige voedingsinname te waarborgen.

Wil je meer inspiratie voor gezond & lekker glutenvrije en zuivelvrije lekkernijen en maaltijden? Neem dan een kijkje op www.healthjunkies.nl/blog of maak een afspraak met mij via :http://www.foodsz.nl/

Kennismakings workshop therapeuten

Wat een enthousiaste en nieuwsgierige collega’s heb ik. Moedig bovendien om zich op, voor hen, onbekend terrein te begeven. Kennismaking in de breedste zin van het woord. Ik ben met hen op een kleine ontdekkingstocht geweest in de wereld van de kunstzinnig therapie. Van rechte horizontale lijnen naar woeste overslaande golvende lijnen waarbij iedereen letterlijk in beweging kwam. Rond en vierkant, ieder heeft zo zijn voorkeur en voelt direct waarom het fijn is om in die cirkel te blijven hangen en dat het heel anders aanvoelt en daarmee ook iets anders van je vraagt om de hoeken van het vierkant goed aan te zetten. Daarna wordt het spannend wanneer de blinddoeken omgaan en je je al tastend een weg zoekt tussen de handen van je collega’s door op zoek naar de berg klei die ligt te wachten.
Wat zo prachtig is aan het beeldend werken is dat je direct, zichtbaar resultaat hebt. Het staat letterlijk fysiek voor je neus en hier kun je op een toegankelijke manier op reflecteren. Je kunt er zelfs omheen lopen en het vanuit een ander gezichtspunt bekijken. Tijdens het creëren gebeurt er iets unieks. Je maakt een beeld dat je vrijwel meteen herkend als iets van jezelf. Soms zichtbaar in je tekening maar ook voelbaar in bijvoorbeeld een geboetseerde bol. Alle deelnemers boetseerden geblinddoekt zo’n bol, gaven deze aan elkaar door en voelden direct wanneer zij hun eigen werk weer in handen kregen.
Samen een landschap boetseren is een hele andere onderneming. Waar begin je, er wordt op de tast gevoeld, wie zijn handen zijn dit, kan ik dit stuk klei zomaar gebruiken? Na iedere 5 minuten schoven de deelnemers een plek op zodat een ieder een ander stukje van het landschap voor zich kreeg. Hoe ga ik verder, maak ik het werk van een ander nu niet stuk, wat voel ik hier onder mijn handen? Het blijft ruim een half uur stil en er wordt langzaam maar zeker doelgerichter gewerkt. Er komt letterlijk steeds meer vorm in het landschap, heuvels verdwijnen, muren ontstaan, bomen maken plaats voor bruggen en sloten worden weggetjes. Wanneer de blinddoeken afgedaan worden zijn de deelnemers zeer verrast over het resultaat.
Tijdens het werken worden primaire reacties van mensen heel direct zichtbaar. Wat doen ze wanneer ze een opdracht krijgen die ze nog nooit eerder hebben gehad. Vragen ze door om zekerheid te krijgen, beginnen ze direct of wachten ze eerst even af wat anderen doen. Op de vraag wat de kennismakingsworkshop hen in deze korte tijd heeft gebracht antwoord men: ‘een mooie ervaring met het voelen wat kunstzinnige therapie inhoudt’. ‘Het samenwerken tijdens het boetseren zorgde voor een mooi contact en connectie’. ‘Bevestiging dat ik inderdaad geen talent voor tekenen en boetseren nodig heb om dit te kunnen doen’. ‘Persoonlijke inzichten, het maakt bewust van je eigen patronen, denkwijzen etc’.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een prachtig tafereel blijf vinden. Mensen die zich laten meevoeren in de wereld van creëren. Iedere keer weer verwonder ik mij erover; hoe vanzelfsprekend, gemakkelijk en natuurlijk het voor mensen aanvoelt om op deze wijze meer inzicht in zichzelf te krijgen!
Yvonne Rozemeijer
Kunstzinnige therapie Blijmoedig



Mirjam met een glimlach en open armen

‘Druk maar op de knop,’ zegt de voor haar onbekende man tegen het vierjarige meisje en hij wijst naar een groot zwart geval aan de muur.
Het meisje duikt in haar moeders rok en schudt verlegen haar hoofd.

Gezonde reactie
Ik ben in de hal van Kindercentrum Haarlem, waar ik praktijkruimte ga huren. Samen met een collega die haar dochtertje heeft meegenomen krijg ik een rondleiding over hoe alles werkt. De voordeur is dus open te maken door op een grote zwarte knop in de hal te drukken. Erop duwen met je gehele hand doet de deur automatisch open gaan. Maar dat weet het meisje niet. Ze krijgt ineens de opdracht om op die enorme knop te drukken, zonder te weten wat de effecten ervan zijn. Het ding hangt ter hoogte van mijn navel en komt bij het meisje tot boven haar hoofd. Ze heeft groot gelijk dat ze weigert. Sterker nog, ik vind het best een gezonde reactie.

Het doet me denken aan een experiment dat ik jaren geleden heb gezien tijdens mijn studie psychologie. Het heet ‘The Visual Cliff’ en is een experiment uit de jaren zestig van de onderzoekers Gibson en Walk. Ze lieten daarbij baby’s die net konden kruipen over een grote doorzichtige tafel kruipen die ongeveer 1 meter hoog was. Kinderen op deze leeftijd kunnen al diepte zien, zo onderzochten ze al eerder.
Wat de onderzoekers deden, was de kleine kruipers voor de gek houden. De tafel was doorzichtig met een blokjespatroon eronder en dan plotseling halverwege de tafel werd het afgebroken en ging het patroon op de grond verder. Het leek dus op een afgrond, maar het doorzichtige plexiglas bleef nog doorgaan, waardoor het toch gewoon veilig was. Aan de overkant van de visual cliff op de rand van de tafel stond een speeltje dat de baby graag wilde pakken.

Nu ging de moeder aan de overkant van de visual cliff staan en lieten de onderzoekers hen ofwel glimlachen naar hun kind, ofwel een vertrokken mond en angstige ogen opzetten. Dit verschil in gezichtsuitdrukking was allesbepalend voor wat de baby deed. Alle baby’s die een angstige moeder aan de andere kant zagen staan, bleven op hun positie. Freeze! En de kinderen die een glimlach van hun moeder zagen, kropen er vol vertrouwen overheen. Dit experiment laat zien dat non-verbale communicatie een hele grote rol speelt in het bepalen van het gedrag van een kind in onzekere situaties.

Signalen
Het meisje dat op de zwarte knop moet drukken, bevindt zich in een onzekere situatie en ze heeft haar moeder of iemand anders nog niet eerder die handeling zien doen. Haar moeder moedigt haar ook niet aan om op de knop te drukken. Niet dat zij angstig lijkt, maar er zijn ook onvoldoende signalen dat het veilig is. Als in plaats van de verhuurder, haar moeder haar had gevraagd om op de knop te drukken, was de kans denk ik een stuk groter geweest dat ze het zou doen.

Ik associeer nog even verder, want feitelijk verschillen wij volwassenen in onzekere situaties niet zoveel van die twaalf à dertien maanden oude kindjes. En hier zie ik het linkje met de opstart van mijn Psychologiepraktijk. Na jarenlang werken in een andere plaats dan Haarlem, besloot ik met mijn lading ervaring en expertise om de stap te zetten. Mijn eigen ding doen. Praktijk houden in Haarlem en dat vanaf maart 2016.

Symbolisch
Nu wil ik natuurlijk een groep mensen bereiken die mij nog niet kennen. Het vertrouwen winnen van mensen die dan voor mij kiezen om een IQ-onderzoek af te nemen, een behandeltraject te starten, of een lezing, training of groep te volgen. Symbolisch gezien staat mijn neus gelijk aan die knop in de hal. Wat ik zei is: volwassenen verschillen niet van de baby’s uit het experiment. Om uit te zoeken wat we moeten doen, kijken ook wij om ons heen om te zien hoe andere mensen reageren en kijken ook wij naar non-verbale communicatie en proberen we te voelen of iets goed voelt.

Hier hou ik rekening mee bij het aanbieden van mijn diensten voor zowel volwassenen, jongeren als kinderen. Ik sta met open armen en een glimlach aan de andere kant van het plexiglas. En voor als je nu om je heen kijkt… er zijn al mensen overheen gekropen. Ik heb eerder al behoorlijk veel mensen op de knop zien drukken en ook nu op mijn nieuwe plek in Kindercentrum Haarlem klimmen ze over het plexiglas heen. Hoera!

Openmaken
Het meisje hangt aan de benen van haar moeder en de verhuurder zegt: ‘Nee, wil je het niet? Dan doe ik het.’ Met een paar grote passen loopt hij naar de knop en drukt erop. Buiten aangekomen krijgen we wat uitleg over de sleutelgaten en even later moeten we een tweede keer de deur openmaken. ‘Wil je nu op de knop drukken?’ vraagt de verhuurder nog eens aan he meisje. Ze kijkt op en glimlacht naar haar moeder alvorens ze naar de knop loopt en op haar tenen staand haar hand ertegen aan legt. Ze duwt… en het lukt haar niet. Maar dat is verder niet meer van belang.
Kijk ook op de sites van Mirjam: mirjamhildebrand.nl en psychologiepraktijkhildebrand

Bronvermelding: Haarlem.nieuws.nl

Meer informatie op: http://www.psychologiepraktijkhildebrand.nl

Een wens komt uit!

Zomaar op een zomerse ochtend in juni in gesprek met Teo Ruisendaal. Teo is oprichter van Centrum voor Welzijn en Gezondheid en eigenaar van het prachtige pand waar ik mijn yogalessen geef. Er was een ruimte vrij gekomen in het centrum en we waren in gesprek over mogelijke bestemmingen. Ik vertelde over mijn wens om ooit een kindercentrum op te zetten. Je hoorde het kwartje vallen. We dachten beiden hetzelfde: Waarom niet nu? Vol enthousiasme gingen we de zomervakantie in met de afspraak om na te denken over de zorgprofessionals waar wij graag mee samen zouden willen werken om deze na de vakantie te benaderen. Na de zomer weer verder…

Niet dus. Zo rustig als ik in de yogales ben, zo ongeduldig ben ik als ik een plan heb. Ik
begon wat mensen om mij heen te polsen. Ik was duidelijk niet de enige die deze behoefte zag. Met aanvulling van Teo hadden we al gauw een hele lijst met begeleiders en therapeuten. Ik kon niet wachten om de mail er uit te sturen. Nog geen 10 minuten later, ping, ja hoor de eerste reacties kwamen binnen en dat is eigenlijk tot op dit moment niet meer opgehouden. In september kwamen we samen voor de eerste kennismaking met de hele groep waarvan er nu 12 het centrum vormen. Wat een enthousiaste, betrokken en lieve mensen allemaal!

Elkaar aanvullen, krachten bundelen zodat kind en ouder optimaal geholpen kunnen worden, dat is waar ik al zo lang naar op zoek was. Het logo van het kindercentrum geeft dit weer met een cirkel die de verbinding legt tussen kind, ouder en zorgprofessionals. Als yogadocent en pedagoog doe ik het ‘lichaamswerk’. Maar ik zie dat het kind en vaak de ouders extra ondersteuning kunnen gebruiken. Nu kan dat in Kindercentrum Haarlem, een wens die is uitgekomen. Dank jullie wel, enthousiaste begeleiders en therapeuten! En welkom kinderen en ouders!

Meer informatie op: http://www.kinderyogadebloementuin.nl